Skip to content

Social selling: de trends voor 2022

Social media Trends 2022
Geschreven door Luciënne

Van TikTok tot Twitter, gemiddeld bevindt een persoon zich op een dag zo’n 107 minuten op social media. Dat is meer dan een uur! Volop kansen om jouw product of dienst onder de aandacht te brengen bij je potentiële consument. Met de razendsnelle ontwikkelingen op dit vlak is het zo makkelijk nog niet om op de hoogte te blijven van de actuele trends. Hoe geef jij je bedrijf in 2022 een kickstart op social media? 

TikTok erop los

TikTok alleen voor tieners? Nee hoor! Het gebruik van TikTok neemt sterk toe, voornamelijk binnen de leeftijden tussen de 20 t/m 29 jaar (bron: Frankwatching). Jij kunt hiervan profiteren. Geen ster in dansen? Geen zorgen, je kunt het platform ook op andere manieren inzetten. Laat bijvoorbeeld de werkzaamheden en werknemers achter het bedrijf zien. Wat is de reis van het moment van bestelling totdat het pakketje op de deurmat ligt? Laat het zien! Gebruik relevante en actuele hashtags, populaire muziektracks en de inzet van influencers. Door zo in te spelen op het algoritme van TikTok, zorg jij dat de video’s daadwerkelijk zichtbaar zijn voor een groot publiek. 

Old but gold: influencers

Veel bedrijven zetten influencers of zogenoemde ‘beïnvloeders’ in als marketing instrument. En na al die jaren is het nog steeds een blijvertje (bron: DutchCowboys). Door een befaamd persoon te koppelen aan jouw merk, kan een campagne veel bekendheid genereren. Nu is het wel belangrijk dat je de juiste persoonlijkheid verbindt met jouw merk. Als je hier niet goed over nadenkt kan dit een flinke misser zijn. Stimuleert jouw bedrijf bijvoorbeeld slow fashion, dan is het een flop als je met een influencer in zee gaat die juist fast fashion aanmoedigt. 

Meer beeld, minder tekst

In slechts luttele seconden moet jij de aandacht trekken van de consument. En dat doe je met… bewegend beeld! Vrijwel ieder jaar wordt de inzet van video steeds populairder. Door de opkomst van het eerder genoemde TikTok, is de productie van korte video’s in sneltreinvaart toegenomen. Video biedt jou de gelegenheid een verhaal te vertellen en hiermee de verbinding met jouw (potentiële) klant te zoeken. Maar let op: hou het kort! Maak gebruik van Instagram Reels, waar je een creatieve invulling kan geven in 30 seconden aan beeldmateriaal. De inzet van short-form video’s via verschillende kanalen, zorgt bovendien ook nog voor het vergroten van engagement en bereik (bron: Frankwatching). Wil je dat jouw video voor iedereen begrijpelijk is? Maak dan gebruik van ondertiteling (bron: Laterblog). 

Audio-content

Wist je dat 46% van de Nederlanders naar podcasts luistert? In de auto, tijdens het wandelen of gewoon om te relaxen. Gemiddeld luistert de Nederlander zo’n 100 minuten per week naar podcasts. De topics ‘verhalen’ en ‘nieuws & politiek’ zijn hierbij het meest geliefd (bron: Adformatie). Podcasts bieden voor ieder wat wils… haal er zelf inspiratie vandaan óf gebruik het als marketinginstrument. Spannende verhalen, business tips, wetenschappelijke feitjes, noem maar op… het kan allemaal! De invulling is aan jou… Steeds meer apps gaan zich bezighouden met audio-content, de verwachting is dat dit alsmaar populairder wordt (bron: DutchCowboys).

Social commerce

Verkoop jij producten? Denk er dan eens over na om Instagram shopping, Pinterest shops, een Twitter shoppagina en TikTok catalog in te zetten. Inspireer klanten met aantrekkelijke content én zorg dat ze meteen op de button kunnen klikken om het product aan te schaffen. Dit maakt het erg gebruiksvriendelijk en makkelijk. Maak gebruik van swipe-ups, klikbare buttons en catalogi. Enkel een button is alleen niet voldoende, het gaat om het hele plaatje. Dus wees creatief, vertel een verhaal en grijp de aandacht van jouw potentiële klant. Hou de platformen in de gaten, want E-commerce wordt steeds verder ontwikkeld (bron: 100leiden).

Weet jij jouw merkverhaal aan de hand van de social trends te activeren? Good job! Maar even realistisch: je bent vast niet het enige bedrijf dat zich online goed weet te presenteren. Wees dus niet bang om de tijd te nemen voor jouw klanten. Uiteindelijk gaat het om verbinding, service en vertrouwen richting de consument. Een blije klant? Dat betekent ook weer mond-tot-mond reclame. Vertel jouw verhaal, want dat is de sleutel tot succes. 

Heb jij hulp nodig met de invulling van jouw social media kanalen? Schroom niet en stuur ons een berichtje!