Skip to content

Social Media kanalen voor bedrijven. Welke kies je?

Social-media-bedrijven
Geschreven door Esmeé

Weet jij welk social media kanaal je het beste kan inzetten? Facebook, Instagram of toch LinkedIn? Veel ondernemers vinden het lastig om de juiste social media kanaal te kiezen. Hierdoor worden er veel verschillende kanalen gestart, waardoor er maar weinig berichten worden gepost. In deze blog wordt er ingegaan waar je als bedrijf op moet letten bij het inzetten van social media. Niet elk social media kanaal is namelijk geschikt voor jouw bedrijf. 

Kom erachter waar jouw doelgroep te vinden is

Bij het kiezen van een social media kanaal, is het belangrijk om te onderzoeken waar jouw doelgroep te vinden. Weet je nog niet precies wat jouw doelgroep is? Wij kunnen jou helpen met een doelgroeponderzoek. Wanneer je je doelgroep goed in kaart hebt gebracht, is het goed om na te denken over content. Welke content wil je gaan publiceren? Het is belangrijk om te weten welke content je wilt publiceren omdat dit moet passen bij het social media kanaal wat je kiest. Als je beide gegevens goed in kaart hebt gebracht, kan je kijken welk social media kanaal je het beste beste kan inzetten. 

Bron: Frankwatching

Weet je al welke content je wilt gebruiken en voor welke doelgroep? In bovenstaande afbeelding is te zien welk platform wordt gebruikt per leeftijdsgroep.  Dit tabel kan goed van pas komen wanneer je wilt weten welk platform voor jouw doelgroep (gebaseerd op leeftijd) geschikt is. 

Waar wil je social media voor gebruiken?

Wanneer je start met social media, is het goed om te weten wat precies je doel is. Wil je meer leads genereren of wil je je naamsbekendheid vergroten? Het is belangrijk om te weten wat je precies wilt bereiken. Met een duidelijk doel heb je namelijk een richting. Focus je op dat ene doel en ga niet zomaar social media gebruiken.

Zoals eerder al gezegd: ga niet te hard van stapel. Veel ondernemers beginnen aan allerlei social media kanalen en plaatsen dan geen nuttige content. Kies een platform en leg hier je focus op. Het is belangrijk dat je social media kanaal past bij je doelgroep en doel, maar het moet ook bij jouw en je bedrijf passen! Het creëren van content die voor jouw doelgroep echt van meerwaarde is kan best lastig zijn, onderschat het niet! Als je een tijdje bezig bent met een social media kanaal en je merkt dat je lekker op weg bent, kan je altijd nog overwegen om een tweede platform te starten. 

Experimenteren, experimenteren en nog eens experimenteren

Om er echt achter te komen wat voor jouw doelgroep werkt, moet je experimenteren!  Maak verschillende soorten content en plaats ze op verschillende tijden/dagen. Evalueer de post zorgvuldig. De meeste social media kanalen bieden statistieken. Met deze statistieken kan je goed bij houden wat een post op een kanaal doet.  Wanneer je evalueert is het belangrijk om te weten wat precies het doel was van de post. Wil je bijvoorbeeld op Facebook verkeer naar je blog leiden, reken dan de post niet af op het aantal likes. Maar kijk in Google Analytics naar het verkeer wat van Facebook komt. Hulp nodig met Google Analytics, klik dan hier. Daarnaast is het belangrijk om dit voor een langere tijd te testen, hierdoor ga je zelf goed zien wat wel en niet werkt. 

Zoals eerder gezegd is het belangrijk dat het platform aansluit bij je doelgroep, maar ook bij de content die je wilt gaan creëren. Niet elk kanaal is geschikt voor elk soort content. In de volgende blog zal ik je een overzicht geven van de grootste social media kanalen, wat je met deze platformen kan doen en welke soort content bij welk kanaal past. Stay tuned!