Hé ondernemer, vliegen kreten als ‘De leukste webshop van Nederland’, ‘Speciaal voor jou in de sale!’, ‘Wij zetten nét dat stapje extra!’, jou ook dagelijks om de oren? Bedrijven trekken alles uit de kast om de aandacht van de potentiële consument te trekken. Pak jij het graag anders aan, maar weet je niet hoe? Wij helpen je graag op weg met een aantal basisprincipes voor ijzersterke website teksten. Zo weet ook jij hoe je je (potentiële) klant in één keer omver blaast!
Een goede website tekst, waarom?
In het kort: binnen 10 seconden bepaalt een websitebezoeker of zij op de website blijft. Dat is natuurlijk niet alleen afhankelijk van de tekst. Sterker nog, vormgeving is hetgeen waar de bezoeker als eerste een blik op werpt. Daarnaast heb je ook nog website snelheid en andere factoren die meespelen. De bezoeker komt tot een besluit, hij of zij blijft op de website. Wat nu? De website bezoeker bekijkt het assortiment, klikt op verschillende pagina’s én scant vliegensvlug de teksten. Nu ben jij aan zet…
- Wie is je doelgroep?
Voordat je aan de slag gaat met de teksten op je website is het belangrijk om te weten wie je doelgroep is. Wat zijn de interesses van de doelgroep? Waar komt de doelgroep vandaan? Wat maakt dat de doelgroep specifiek bij jou op de website komt? Dit soort vragen beïnvloeden de soorten teksten en de tone of voice die jij op de website gaat inzetten.
- Breng jouw product tot leven met een merkverhaal
Ieder bedrijf heeft een uniek of verrassend verhaal. Bijvoorbeeld het moment dat je ‘s avonds met je vrienden bij het kampvuur zat en dacht: ik ga een carrièreswitch maken. Hoe je grootvader een bakkerij startte dat nu al generaties lang wordt overgenomen. Of je ging gewoon spontaan met een businessplan naar de Kamer van koophandel. Hoewel dat merkverhaal wellicht niet altijd even spetterend klinkt, kan ook jij met een beetje verbeelding en storytelling een aansprekend merkverhaal formuleren.
Een boekentip van mij: StoryBrand van Donald Miller helpt jou op weg naar een sterk merkverhaal. Ben jij geen boekenwurm? Misschien is een live cursus via een opleidingsinstelling of marketing bedrijf wat voor jou.
- Ontwikkel je eigen en unieke tone of voice
Maak de teksten zo veel mogelijk ‘jou’. Jij hebt een stem, zowel in het echt als op papier. Probeer deze stem door te vertalen op papier. Ben jij bijvoorbeeld heel joviaal en humoristisch of juist bescheiden en perfectionistisch? Dit zijn eigenschappen die jij in je tekst kan verwerken door middel van een tone of voice. Weet jij als geen ander wat je wilt vertellen, maar krijg je het niet treffend op papier? Overweeg dan eens om een externe partij in de arm te nemen.
- Aantrekkelijke vormgeving van de tekst
Je hebt de eerste stukken tekst op papier gezet. Maar één lap tekst? Nee, daar wordt niemand warm van. Maak gebruik van alinea’s, kopjes, witregels, hyperlinks en een call to action. Alinea’s maken een tekst hapklaar voor de lezer, het is makkelijk scanbaar en de lezer laat zich niet afschrikken door de hoeveelheid tekst. Een kopje vat de alinea in één zin of een paar woorden samen. Neem bijvoorbeeld het ‘over ons’ kopje op een website, het is meteen duidelijk wat men hier kan vinden, informatie over de mensen achter het bedrijf. Doordat jij je tone of voice en merkverhaal nu helder hebt, kun je je eigen draai geven aan zo’n kopje in plaats van het standaard ‘over ons’.
- Last but not least: spelling
Voor de echte spelling freaks onder ons: spelfouten zijn een absolute no go. Het doet af aan de professionaliteit van je website. Zinnen als ‘je beleefd het bij ons’, ‘Hier vindt je de mooiste producten’, ‘Deze items zijn speciaal ontwikkelt voor jou’, zijn voor menig bezoeker tenenkrommend. Twijfel jij of de zinnen op je website wel correct zijn geschreven? Check het altijd even bij iemand die hier wél goed in is. Ook langdradige zinnen en het gebruik van te veel vakjargon zijn dooddoeners voor je website.