Skip to content

Hoe doe ik een goed zoekwoordenonderzoek met Google?

Hoe doe ik een goed zoekwoordenonderzoek met Google?
Geschreven door Esmeé

Zoekwoorden zoeken met Google, je leest het goed. Het is heel makkelijk om goede zoekwoorden te zoeken met Google. Om een goed zoekwoordenonderzoek in Google te kunnen doen, heb je eerst inzicht nodig in de zoektermen die jouw klanten gebruiken om straks jouw website te vinden. Er zijn duizenden zoekwoorden en wij begrijpen als geen ander hoe moeilijk het is om de juiste zoekwoorden te bepalen. Want waar let je precies op en hoe kan Google je helpen met het vinden van de juiste zoekwoorden?

Wat is een zoekwoordenonderzoek?

Om te beginnen met een zoekwoordenonderzoek, is handig om te weten wat het is. Google wordt veelal al zoekmachine gebruikt wanneer mensen opzoek zijn naar bepaalde informatie, producten of diensten. Je wilt natuurlijk dat jouw website bovenaan in Google verschijnt wanneer mensen zoeken op zoekwoorden die bij jouw bedrijf aansluiten. Dit gebeurt niet zomaar, om bovenaan in Google te komen, is het belangrijk om erachter te komen waar jouw klanten of doelgroep naar zoekt.

Door middel van een zoekwoordenonderzoek, kom je erachter welke zoekwoorden of termen jouw doelgroep gebruikt. Het vinden van de juiste zoekwoorden, ofwel zoekwoordenonderzoek doen kun je gerust zelf. Hier hoef je geen ervaren SEO-expert voor te zijn.

Maar hoe begin je dan?

Voordat je gaat starten met je zoekwoordenonderzoek via Google, kun je al twee stappen doen.

Stap 1: Eerst zelf even goed nadenken

Denk bijvoorbeeld eerst zelf eens goed na over hoe jij zelf je website zal zoeken. Welke (zoek)woorden zou jij in typen bij Google? Wanneer je bijvoorbeeld een webshop hebt met dure merkschoenen, zullen mensen veelal zoeken naar merken, modellen of specificaties. Maar wanneer jij een website hebt die dienstverlening aanbiedt, zullen mensen veelal zoeken naar oplossingen. Het is dus erg belangrijk dat je zelf duidelijk hebt wat je aanbiedt en dat je een goed overzicht hebt van je doelgroep. Heb jij nog geen goed beeld van je doelgroep? Wij van meeda kunnen je helpen bij het maken van een doelgroep analyse.

Stap 2: Vraag het in je omgeving

De volgende stap die je al kan doen is: vragen! Op deze manier kan je namelijk achter informatie komen die jezelf nog niet wist. Vraag aan familie, vrienden en natuurlijk vooral (potentiële)klanten waar ze op zouden zoeken. Wanneer je gaat vragen naar zoekwoorden is belangrijk dat je neutrale vragen aan de ander stelt. Vraag bijvoorbeeld: “Waar zou jij opzoeken als je opzoek bent naar iemand die het plafond kan schilderen?” of “Waarop zou jij zoeken als je een oplossing zoekt voor je nekpijn?

Wanneer je al die deze informatie verzameld hebt is het handig om alle zoekwoorden/termen die je hebt gevonden in een mindmap te zetten. Je kan dan beginnen met één of meerdere belangrijke zoekwoorden en vanuit daar kan je dan specifieke zoektermen bedenken. Als voorbeeld: Wat kan ik tegen nekpijn doen – Oplossingen voor nekpijn – Oplossingen voor een stijve nek. Waarschijnlijk krijg je een hele waslijst aan zoekwoorden, dit is een mooie start voor het zoekwoordenonderzoek met Google.

En nu aan de slag met Google!

Er zijn verschillende manieren om zoekwoordenonderzoek te doen. In deze blog zullen we in gaan op hoe je zoekwoordenonderzoek kunt doen via Google.

Google Suggest en gerelateerde zoekopdrachten

Google is een hele makkelijke manier om achter zoekwoorden/termen te komen. Bij Google kun je gebruik maken van twee opties: Google Suggest (dit zijn de suggesties die je ziet verschijnen wanneer je iets typt in de zoekbalk van Google) en gerelateerde zoekopdrachten. De gerelateerde zoekopdrachten vind je helemaal onderaan de zoekpagina. Dit zijn zoekopdrachten waar veel op gezocht wordt. Waarschijnlijk zullen er heel veel zoekopdrachten naar voren komen. Voor jou is het handig om de meeste nuttige op te schrijven en die eventueel verder onderzoeken door opnieuw in Google in te voeren.

Google Ads zoekwoordenplanner

Allereerst is het belangrijk om te weten dat je voor deze tool een Google AdWords-account nodig hebt. Heb je deze nog niet? Dan kun je je hier makkelijk registreren. Wanneer je bent ingelogd komt er scherm tevoorschijn met verschillende opties. Klik op de optie: Nieuwe zoekwoorden zoeken met een woordgroep, website of categorie. Vul de zoekwoorden in die je al eerder hebt gevonden. Na dat je zoekwoorden hebt ingevuld, verschijnt er een lijst met gerelateerde zoekwoorden die voor jou interessant kunnen zijn. Ook staat er informatie over het maandelijkse zoekvolume, concurrentie en een aanbevolen bod.

Wanneer jouw website meerdere thema’s bevat of wanneer jouw bedrijf meerdere producten verkoopt, kan je het beste bij het beginscherm klikken op zoekwoordenlijsten combineren om nieuwe zoekwoorden te krijgen. Op deze manier kan je in twee lijsten zoekwoorden invullen. Google Ads selecteert dan beste combinaties op maandelijkse zoekopdrachten, concurrentie en voorgesteld bod.Ook is het in Google Ads mogelijk om het succes van zoekwoorden te voorspellen. Dit is handig wanneer je zoekwoorden wilt gebruiken voor in een advertentiecampagne.  Als je wilt weten hoe de zoekwoorden zullen scoren, moet je klikken op prognose ontvangen. Hierna krijg je een grafiek te zien met het verwachte aantal klikken en vertoningen, dit is natuurlijk wel basis van hoeveel kosten je inzet per klik.

Bronnen: Letterzaken, Webton